مجله

دزدگیر اماکن چیست؟

دزدگیر اماکن چیست؟

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوئیم که دزدگیر اماکن چیست تعریف به این صورت است که دزدگیر اماکن تشکیل شده از چند سنسور یا همان آشکار ساز که بسته به نیاز انتخاب میشود که میتواند یک آشکارساز حرکتی یا همان چشمی دزدگیر یا مگنت های درب و پنجره و یا آشکارساز دودی باشد. اتصال سنسور ها از طریق بستر ارتباط سیمی و یا بی سیم با دستگاه دزدگیر صورت میگیرد. عموما این سنسور ها مقابل ورودی هایی مثل درب و پنجره و یا هر قسمتی که امکان تخریب و ورود غیر مجاز باشد نصب میشوند و هر گونه حرکتی که در محیط به تشخیص این چشمی ها برسد به دستگاه دزگیر اعلام شده و سیستم نیز هشدار را به دو طریق مرسوم یعنی آژیر در محل و تماس تلفنی از طریق تلفن کننده دزدگیر برقرار میکند.

دزدگیر اماکن آژیری

این مدل از دزدگیرهای اماکن، قدیمی ترین و ساده ترین نوع دزدگیر می باشند که هیچگونه آلارم و هشدار راه دور ارسال نمیکنند. در این نوع دزدگیرها تنها آژیر به صدا درآمده توسط پنل دزدگیر نقش حفاظت از محیط را برعهده دارد. از آنجایی که سارقان به سادگی میتوانند آژیر این سیستم ها را از کار بیندازند، چنین سیستم هایی از امنیت بسیار پایینی برخوردار هستند. قبل از تصمیم برای خرید یک دزدگیر فقط آژیر زننده، بهتر است در مورد محله ای که در آن زندگی میکنید کمی فکر کنید. آیا در همسایگی شما کسی هست که همیشه مراقب باشد و بتواند به محض شنیدن آژیر، با پلیس تماس بگیرد؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است میتوانید از این مدل از انواع دزدگیر اماکن استفاده نمایید.

دزدگیر اماکن با سیستم آلارم از طریق خط ثابت تلفن

نسل پشیرفته تر نسبت به انواع دزدگیر اماکن آژیری، دزدگیر اماکن با سیستم آلارم با استفاده از خطوط تلفن است. در این نوع سیستم، دزدگیرها علاوه بر به صدا در آوردن آژیر و هشدار محلی برای فراری دادن سارقین، اقدام به تماس با شماره تلفن های ذخیره شده در تلفن کننده خط ثابت خود می نمودند. مشکل اساسی این مدل از انواع دزدگیر اماکن، سهولت قطع خطوط تلفن ثابت توسط سارقین بود. هنوز هم از انواع دزدگیر اماکن مبتنی بر الارم خطوط تلفن ثابت به دلیل ارزان قیمت بودن در بسیاری از منازل و اماکن استفاده میشود.

دزدگیر اماکن سیم کارتی

از جدیدترین و به روز ترین سیستم های امنیتی ضدسرقت، دزدگیر اماکن سیم کارتی است. دزدگیر های سیم کارتی به دزدگیر هایی اطلاق میشود که در زمان اعلام خطر، دزدگیر مرکزی از طریق سیمکارت تعبیه شده داخل دستگاه شروع به ارسال SMS و یا تماس با شماره های ثبت شده در حافظه دستگاه مینماید. موارد استفاده از این نوع دزدگیر در منازل، دفاتر کار و مغازه هاست. دزدگیر اماکن سیم کارتی که یکی از انواع دزدگیر اماکن به شمار میرود از مهم ترین ارکان هوشمندسازی ساختمان نیز محسوب میشود. با پیشرفت تکنولوژی و ابداع سیم کارتهای تلفن های همراه، شرکت های سازنده دزدگیر اماکن راهکار دومی برای این اطلاع رسانی هنگام سرقت در نظر گرفتند. دزدگیرهای اماکن معمولی از خط تلفن ثابت شهری برای اطلاع رسانی استفاده میکنند که متاسفانه با قطع شدن خط تلفن امکان آژیر یا تماس با شماره ذخیره شده وجود ندارد.

دزدگیرهای اماکن سیم کارتی نسل پیشرفته تر دزدگیر اماکن معمولی هستند با قابلیت هایی نظیر ارسال SMS، اعلام قطع برق دزدگیر، اعلام اتمام باطری چشمی بیسیم متصل به پنل مرکزی دزدگیر، امکان فعال و غیر فعال کردن دزدگیر از طریق SMS و یا نرم افزار گوشی هوشمند و …

سنسورهای حرکتی و چشمی

این نوع سنسور‌ها تشخیص دهنده حرکت هستند و با امواج مادون قرمز کار می‌‌کنند. بدین ترتیب در صورت هرگونه تغییر در محل تحریک می‌شود.

طریقه کار این سنسور ها این گونه است که به صورت مداوم امواج مادون قرمز را فرستاده و بازتاب آن را دریافت میکند حال اگر حرکتی در محیط اطراف سنسور اتفاق بیوفتد سطح امواج برگشتی از محیط تغییر خواهد کرد و از این طریق سنسور می تواند تغییرات را شناسایی کند.

این سنسور ها دارای انواع مختلفی مانند حسگر های حرکتی، مگنت درب، حسگر های لرزشی و حسگر های ضربه، دود و گاز هستند. همچنین حسگر ها یا همان چشمی ها دارای زاویه  و محدودیت دید متفاوتی هستند.

اما اگر بخواهیم فرم معمول بازار را در نظر بگیریم میتوانیم بگوییم محدودیت زاویه حسگر ها چیزی بین 100 تا 120 درجه است و محدودیت دید آن ها معمولا بین 8 تا 10 متر است.

به طور معمول محل نصب سنسور ها و چمشی ها در مکان هایی مانند ورودی درب منزل، روبه پنجره ها و سایر محل هایی که امکان ورود غیر قانونی وجود دارد نصب میکنند تا خیلی سریع ورود افراد غریبه را شناسایی و دزدگیر را فعال کنند تا برخورد با ان ها انجام گیرد.

بلندگو و آژیر های دزدگیر

هر چه صدا آژیر بلندتر باشد، برای امنیت محل بهتر است. از این رو می‌توان از بلندگوی بوقی برای این امر استفاده کرد تا صدای زیادی از خود تولید کند.

باید در هنگام نصب بلند گوهای دزدگیر به این نکته توجه داشت که آژیر را در جایی باید قرار داد که دسترسی به آن سخت باشد. یعنی در جایی با ارتفاع بالا نصب شود تا سارقین نتوانند آن را به راحتی از کار بیاندازند.
همچنین برای ایمنی بیشتر بلند گو ها بهتر است آن ها را در محفظه ای اهنی قرار داد و فقط یک سمت آن را باز گذاشت تا صدا به خوبی به محیط منتقل شود.

بهتر است بدانید که خروجی دزدگیر ها به دو نوع بلندگو و سیرن تقسیم میشود. که خروجی سیرن با 1 تن صدا آژیر میکشد و دارای ولتاژ 12 ولت است.

اما خروجی صدای بلندگو پورت AUX است که بر اساس صدای تنظیم شده با قوای بالاتر خروجی می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *